INSPIRATIE & LEESTIPS

            Inspiratie en leestips
Wij komen regelmatig interessante artikelen tegen over ons werk- en interessegebied. Deze willen we graag met je delen.

Effectief leren: diep nadenken met volledige aandacht


Iedereen heeft zo wel z’n eigen technieken en rituelen bij het studeren, maar wat zegt de wetenschap? Wat zijn de ideale omstandigheden om te blokken, en hoe zorg je ervoor dat al die kennis ook echt blijft hangen? Luister de podcast van De Morgen (België) met Tine Hoof, Expertisecentrum Effectief Leren

Gespreid studeren, jezelf toetsen en flashcards


Markeren, samenvatten en natuurlijk stampen: zo leer je het beste voor je toets… toch? Onderwijspsycholoog Gino Camp (Open Universiteit) legt in een video uit dat dit niet zo is. Wat wel werkt? Gespreid studeren, jezelf toetsen en het gebruik van flashcards. Omdat ze je dwingen om de stof actief uit je geheugen op te halen.

Huiswerk maken? Tips voor leerlingen én ouders


Op de middelbare school neemt het huiswerk toe. Buitenspelen na schooltijd maakt plaats voor het voorbereiden van verschillende vakken. De manier waarop je als docent huiswerk meegeeft, is van invloed op de prestaties van leerlingen. Hoe kun je dit het beste doen? En welke tips zijn er voor ouders over huiswerkbegeleiding?

Effectief leren? Maak je geheugen sterker


Urenlang woordjes in je hoofd stampen? Of een tekst honderd keer opnieuw lezen? Er zijn talloze manieren voor leerlingen om te leren, maar wat werkt het beste? Volgens Kim Dirkx (Open Universiteit) zit het ‘m vooral in het uitstellen van het vergeetproces. Met deze tips kun je leerlingen helpen om informatie zo goed mogelijk op te slaan in het geheugen.

8 manieren om je kind te motiveren


Hoe handig is het als je weet hoe je je kinderen kan motiveren en kan stimuleren. Het stimuleren van de intrinsieke motivatie van je kind kan veel positieve gevolgen hebben. Kinderen doen het beter op school, ze voelen zich prettiger en meer gewaardeerd. In dit artikel 8 manieren waarop je als ouder je kind kan stimuleren en kan aansluiten bij de intrinsieke motivatie van je kind.

Samen op zoek naar een gezonde gamebalans


Tijdens het lesgeven op afstand waren schermen dé oplossing. En hoewel die schermen veel mogelijkheden bieden, vormen ze vaak ook een bron van afleiding. Anouk Tuijnman, onderzoeker bij het Trimbos-instituut, geeft tips voor het stimuleren van gezond digitaal gedrag. “Sta niet alleen afwijzend tegenover games, maar verdiep je er ook in.”

Goed onderwijs zet juist niet het kind centraal, maar de leraar


Wat gebeurt er als je leraren de tijd geeft om simpelweg les te geven, overleggen nagenoeg afschaft en de regels voor iedereen helder maakt? Martin Bootsma en Eva Naaijkens draaien met deze simpele beginselen een basisschool waar ziekteverzuim terugloopt en leerlingen met sprongen vooruitgaan.

Hoe voorkom je als ouder een leerachterstand? 'Lees voor, speel Yahtzee of Pim Pam Pet, maar maak van thuis geen trainingskamp voor school'


Wat doe je als je ziet dat je kind een leerachterstand dreigt op te lopen? In de corona-periode maakte een groot deel van de ouders zich hier zorgen over. Toch kunnen ouders zelf iets doen om een kind hierin te helpen. "Zorg dat thuis het plezierig is."

Zelfstandig leren moeilijk? Niet met deze tips!


In de corona-periode hebben veel kinderen zich het zelfstandig leren snel en noodgedwongen eigen moeten maken. Een hele stap, die normaal gesproken geleidelijk gaat. Ook voor leraren was het even schakelen om hun leerlingen ‘los te laten’. Toch is zelfstandig leren niet nieuw in de onderwijswereld. Veel leerlingen geven er de voorkeur aan.

Spijbelen, te laat komen of die ene onvoldoende voor je ouders verborgen houden? Dat gaat tegenwoordig niet zo makkelijk meer. Ouders kunnen het schoolgedrag van hun kind bijna real-time volgen via allerlei leerlingvolgsystemen als Magister of SOMtoday.
En dat gaat te ver, vinden sommige politici. 
In Nederland krijgt bijna een op de drie middelbare scholieren buiten school extra bijles, examentraining of huiswerkbegeleiding. Bij basisschoolleerlingen in groep 8 krijgt een op de vier dit soort aanvullend onderwijs.
Minister Slob en de Tweede Kamer vroegen om het onderzoek om meer inzicht te krijgen in het gebruik van allerlei vormen van het 'bijspijker'-onderwijs in Nederland.
"Het schooladministratiesysteem Magister ontneemt leerlingen de vrijheid om zelf te bepalen wanneer ze hun cijfers - goed en slecht - aan hun ouders melden", vindt Sanne Rozema (17) uit 6 vwo.
Uit nieuw onderzoek in opdracht van het ministerie van Onderwijs blijkt dat vorig schooljaar eenderde van de middelbare scholieren na de lestijd huiswerkbegeleiding, examentraining of bijles volgde. Die bijscholing kost vaak honderden euro's per kind.
De Haemstede-Barger Mavo werd daarom 2 jaar geleden een huiswerkvrije school. 
Bedrijfjes gespecialiseerd in studiebegeleiding schieten als paddenstoelen uit de grond. De vraag is groot. "Voor ouders is het fijn om kinderen buiten de deur huiswerk te laten maken."
Er is wel duidelijk een behoefte aan extra hulp. "Voorheen werd huiswerk gewoon thuis gemaakt, nu zien wij een verschuiving van huis naar instituten. Voor ouders is het fijn om kinderen buiten de deur huiswerk te laten maken."  
Uit onderzoek van het Trimbos Instituut, Universiteit Utrecht en het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) blijkt dat het aantal leerlingen met schoolstress al sinds 2001 stijgt. Tegenwoordig ligt dat percentage op 35 procent bij jongens en 42 procent bij meisjes. Volgens onderzoeker Gonneke Stevens zijn er verschillende verklaringen voor de stijging. "De belangrijkste zijn het ambitieniveau van de jongeren zelf, maar ook de druk van ouders die op hen wordt gelegd. 
De laatste jaren vervangen tablets en laptops steeds vaker schoolboeken en schriftjes. Maar leren kinderen met scherm en toetsenbord wel net zo goed lezen en schrijven als met pen en papier? Hoewel digitale leermiddelen ook positieve effecten hebben, lijken de gevolgen voor het begrijpend lezen zorgwekkend.
Ze zijn zo verslavend, zeker voor kinderen. Je kunt leerlingen daar bijna niet de schuld van geven. Pubers zijn nu eenmaal op zoek naar liefde en erkenning. Die liefde en erkenning komt op die leeftijd minder van ouders en steeds meer van leeftijdgenoten. Telefoons leveren precies dat. Als je een trilling of piepje krijgt dan betekent dat dat iemand aan je heeft gedacht of dat iemand verbinding met je wil maken. Dat is de essentie van wat een puber het liefste wil.

“Mijn onderbuik houdt niet van Magister. Het is misschien een hartstikke slim systeem en het is vast verstandig als je alles kunt bijhouden, maar ik schiet er acuut van in de weerstand. Ik wil geen ‘big brother systeem’ om mijn kind te controleren.”
Dominique Sluijsmans (Hogeschool Zuyd) en docent René Kneyber schreven het boek Toetsrevolutie waar zij ingaan op de feedbackcultuur in het Nederlandse onderwijs. In Culemborg gaan zij in gesprek over hoe formatief toetsen in het onderwijs geïmplementeerd kan worden.
De beste voetballers kweek je door de beste jonge spelertjes bij elkaar te zetten en tegen elkaar te laten spelen. Dat is waar het om draait bij het professionele jeugdvoetbal. Eén Franse club verzet zich daartegen. Competitie spelen is niet de oplossing, maar het probleem, vindt FC Lorient. En dus speelt ze geen competitie.
Tegenwoordig is er best een hoge druk die ouders kunnen voelen rondom je kinderen ‘slim’ opvoeden. Deze moeder is daar klaar mee, ze leert haar dochter niet om slim te zijn, maar om aardig te zijn. Dat is waar het volgens haar om draait.
Anna van den Breemer schrijft elke woensdag over een alledaags opvoedkundig probleem waarvoor ze een oplossing zoekt. Deze aflevering: Hoever moet je als ouder gaan in het helpen met huiswerk?
Share by: